Tuesday, June 1, 2010

Episod 12 : Bukit Puteri

Bukit Puteri terletak di bandar Kuala Terengganu dan berhampiran dengan muara sungai Terengganu dengan ketinggian lebih kurang 200 meter dari aras laut. Bayaran masuk untuk mengunjungi Bukit Puteri adalah sebanyak RM1 (dewasa) dan RM 0.50 sen untuk kanak-kanak dan dibuka setiap hari mulai pukul 8 pagi - 6 petang. Dari atas bukit, pelancong akan dapat melihat keindahan bandar Kuala Terengganu. Selain mengunjungi Bukit Puteri, para pelancong juga dapat mengunjungi tempat pelancongan yang lain seperti Istana Maziah, Masjid Abidin dan Pasar Payang.

Bukit Puteri itu telah pun wujud sejak abad Ke-16 lagi. Tempat ini penting kepada Kerajaan Terengganu dahulu bagi menghadapi musuh-musuh daripada luar khususnya yang datang dari arah laut.

Antara kesan sejarah yang terdapat di bukit ini adalah tiang bendera yang setinggi 18meter yang dinaikkan bendera diraja pada hari-hari kebesaran. Namun, tiang bendera yang terdapat pada hari ini bukanlah yang asal tetapi telah diganti dengan tiang bendera yang dibina pada zaman pemerintahan Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah.

Selain itu, terdapat juga sebuah Genta Besar seberat 175 kg di atas bukit ini. Genta ini akan dipalu dengan kuat apabila terdapat sesuatu peristiwa yang berlaku bagi membolehkan rakyat jelata bersiap sedia untuk menghadapi apa-apa kemungkinan.

Berlatar belakangkan Bukit Puteri

Bukit Puteri boleh juga dinaiki melalui Bazar Warisan
Pemandangan Bukit Puteri dilihat dari Istana Maziah



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails